Accu info

Veilig opladen van E-bike accu’s

 
Fietsaccu’s worden getest volgens strenge Europese normen om de veiligheid te garanderen. Ondanks de hoge veiligheidsstandaard is er altijd een zeer kleine kans dat een accu defect raakt en er daardoor brand ontstaat. Dit komt in de meeste gevallen door verkeerd gebruik. Bijvoorbeeld door een te lange blootstelling aan hoge of lage temperaturen, Het blijven gebruiken van de accu na beschadiging aan de behuizing of het gebruik van verkeerde opladers. U kunt zelf extra maatregelen treffen om de al zeer kleine kans nóg kleiner te maken.
 
 

Hoe laad ik op de juiste manier mijn E-bike accu op.

 
Volg altijd het laadadvies dat u bij de fiets heeft meegekregen. Laad de accu van uw elektrische fiets in een droge, omgeving op (bij voorkeur tussen 10 tot 25 graden celcius). Laad een batterij bij voorkeur op in de buurt van een rookmelder en houd toezicht tijdens het laden. Opladen zonder zicht op een accu, bijvoorbeeld ’s nachts in een woonhuis, raden we af.
 
Gebruik altijd de meegeleverde lader. Zodra de accu is opgeladen verwijder dan de lader van de accu en stroomnet. Koop nooit opladers die niet gecertificeerd zijn en niet door de fabrikant van de elektrische fiets aangeraden worden. Constateert u lekkende vloeistof, overmatige hitte, een sterke geur, rook of vonken bij het opladen van de accu, haal deze dan direct van het stroomnet. Stop onmiddellijk met het gebruik van de e-bike accu en koppel deze eventueel los van de lader. Verplaats het apparaat naar buiten en uit de buurt van brandbare materialen, als dit veilig kan.
 
Door het opvolgen van bovenstaande tips sluit u risico’s op brand door een e-bike accu zoveel mogelijk uit. Specifieke informatie over laden vind u in de handleiding van de e-bike.

Actieradius van E-bike accu’s

 
 Een onderwerp dat het meest besproken wordt, zowel voor aankoop van de fiets, als tijdens het gebruik van een reeds aangekochte fiets, is het bereik van de batterij. Hieronder lichten we het standpunt toe.  
 
De actieradius van één volle batterij is niet vooraf op te geven, hooguit bij benadering. Om een voorbeeld te geven; we leveren onze fietsen af met een bandendruk van 4 bar. Indien deze druk afneemt tot 3 bar voelt het nog steeds als een harde band, maar zal het bereik circa 25% afnemen, afhankelijk van het gewicht van de berijder.  
 
Er zijn ontelbaar veel invloeden die het bereik positief dan wel negatief beïnvloeden. De belangrijksten zijn;
Goed gebruik van de beschikbare versnellingen, gewicht van de berijder, bandendruk, vrijloopweerstanden van de wiel – en versnellingsnaven, vrijloop van remmen, gekozen ondersteuningsstand, weinig of veel stoppen voor bv stoplichten, veel snelheidswisselingen, wind mee of tegen, veel heuvel op en/of af, type ondergrond, droge of natte ondergrond, mate van zelf meetrappen, leeftijd van de batterij en zo zijn er nog veel meer kleinere invloeden te benoemen.  
 
Uit bovenstaande valt af te leiden dat niet zomaar een gegarandeerd bereik kan worden opgegeven. De ervaring leert dat een 13Ah batterij tussen de 30 en de 100 kilometer kan rijden.  Deze 30 is erg laag en dan gaat het om een zwaardere bestuurder die altijd in de hoge ondersteuning rijdt, 2 versnellingen gebruikt en op topsnelheid fietst.  100 kilometer is veel en wordt doorgaans alleen gehaald door een lichtere lange -afstand fietser die weinig stopt en niet hoger komt dan stand 2 van de ondersteuning terwijl alle versnellingen worden gebruikt en dat op  voorwaarde dat de gebruiker ook zelf nog wat kracht levert.   
 
Gemiddelde kan er met 100Wh  zo’n 12-14Km worden gefietst. Dit komt dus neer op een afstand tussen de 56km-65km voor een 13Ah 36V 468Wh batterij pakket.
 
Een fiets met een 500 wattuur-accu heeft met flinke ondersteuning een actieradius van 60 tot 70 kilometer. Met weinig ondersteuning haal je zo’n 150 kilometer. De actieradius hangt niet alleen af van de accu en eigen inspanning, maar ook van de luchtweerstand en rolweerstand. Let vooral op de bandenspanning.